OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Oficiální diskografie domácí „sadistic“ thrashové legendy dosud končila v roce 1997 živou nahrávkou „Na východní frontě boj!“. Od té doby, kdo ví, KRYPTOR byl i nebyl, koncertoval i nekoncertoval a přestože zřejmě nikdy nevyhlásil definitivní rozpadnutí, není vůbec jisté, že se tomu tak v některých okamžicích skutečně nestalo. Ostatně výběrové album s výmluvným (a typicky kryptorovsky přímočarým) názvem „Best Of Fuck Off!!!“, které poměrně v tichosti vydali k pětadvacátému výročí vzniku kapely na konci loňského roku domácí MetalGate Records, o tom také tak trochu svědčí. Je totiž, jak zřejmo, první studiovou nahrávkou KRYPTORU po osmnácti letech, což je na pozadí právě zmíněného čtvrtstoletí vskutku málokdy vídaná nahrávací pauza.
Výběry toho nejlepšího jsou vždy tak trochu ošemetnou záležitostí, pročež bývá záhodno jim dodat alespoň nějakého toho lesku výjimečnosti. Toho si ovšem kapela, momentálně tvořená odvěkým hlavním motorem Filipem Robovskim, jeho bratrem Robertem a úplně původním zpěvákem Michalem Roháčkem (jinak také ASSESSOR), byla dobře vědoma, a vsadila proto při novém zaznamenávání klasického materiálu i na dva jakési „bonusy“. Tím prvním bylo hostování bubenického jména v tuzemských vodách z nejzvučnějších, totiž Martina Škaroupky, a tím druhým i dvě zbrusu nové skladby, a sice „Pripjať – město mladých“ a „Otcova puška s uřezanou hlavní“.
Finálním výsledkem je sympatická kolekce, která má potenciál potěšit pamětníky objektivním výběrem „toho nejlepšího“, výborným zvukem, podpořeným jistým výkonem „Marthuse“, a oběma zmíněnými novinkovými autorskými pokusy, které rozhodně nezní jako nějaká na koleně ušmudlaná thrashová znouzectnost. Jediné, co by snad mohlo být trochu hůřeji skousnutelné, je poněkud nejistý výkon Michala Roháčka, který v některých věcech, zejména tedy ze začátku alba (třeba „Rychlost vítězí“ nebo „Klášterní tajemství“) působí spíše jako Jan Haubert z VISACÍHO ZÁMKU než jako Marcel „Pípa“ Novotný alias hlas, který je s KRYPTOREM spojen prakticky pupeční šňůrou. A samozřejmě, může se na to konto klidně stát, že na „tenhle“ KRYPTOR si budete muset nějakou chvíli zvykat, jestli si tedy na něj vůbec zvyknete.
Tak jako tak jsou ovšem strážci klášterního tajemství pevnou součástí české národní metalové historie a podobné album si určitě zasloužili. Je jen škoda, že přichází po tak předlouhém studiovém půstu, v němž se mohlo ještě leccos zajímavého odehrát (nebo nahrát), a že by se tím pádem mohlo stát poněkud smutným epitafem. Nu, snad to tak KRYPTOR na koncertních pódiích a třeba i znovu ve studiu nenechají dopadnout.
Dokud KRYPTOR žije, rychlost vítězí.
7 / 10
Michal Roháček
- zpěv
Robert Robovski
- kytara
Filip Robovski
- baskytara
Martin Škaroupka j. h.
- bicí
1. Marquis de Sade
2. Rychlost vítězi
3. Justiční omyl
4. Klášterní tajemství
5. Pripjať - město mladých
6. Greedpeace
7. Vlčí vdova
8. Maniak (Fucker)
9. To se nemělo stát
10. Noc
11. Smrt je samozřejmost
12. Vraždící řetězy
13. Otcova puška s uřezanou hlavní
14. Hooligans
15. Lepra
16. Proroctví satanovo
17. Osudové pouto
18. Samuel
19. Charon
Vydáno: 2012
Vydavatel: MetalGate
Stopáž: 76:33
Produkce: Filip Robovski
Studio: Professional Sound/Faust Studio Praha
Tak jsem se konečně dočkal jednoho ze svých hudebních přání. Včera jsem si ho donesl z jediných hudebnin,které nám ve Zlíně zůstali. A musím říct,že jsem svým nákupem rozhodně neprohloupil. Naprosto skvělá výběrovka s excelentním zvukem všech nástrojů,parádní vokální přednes pana Roháčka ( i když Pípu jsem měl pro jeho hučivý hlas raději, Roháček mi trochu připomíná Ing. Hauberta z Visacího Zámku, v čemž jsem se shodl s autorem recenze=)), nicméně jeho angličtina v Greedpeace je velmi legrační. Skvělý je výběr skladeb, ve kterém jsou zastoupeny všechny kultovní věci této bandy. Není nad to si s kapelou zahulákat Klášterní tajemství, Marquis de Sade, nebo jiné legendární fláky. A to,co předvádí mistr Marthus za bicími zaslouží absolutorium. Jedna z výběrovek,která absolutně nepostrádá svůj smysl a význam. Myslím,že nové album ani není potřeba.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.